Avelskurs


Från dagens lektion i stallgången... Det är Saras fina häst Teitur
 
OJOJ vad det har vart fullt upp i veckan.. och ändå har det vart den andra halvan av klassen som har haft stalltjänst. Jag vet inte hur det är tänkt att man ska hinna allt, dagarna går så otroligt fort!
Igår och idag har vi gått Avelskurs med Nina Bergholtz, igår var det enbart teoretiskt och idag fick vi jobba praktiskt med att prova på att exteriörbedöma våra egna skolhästar! Kul men väldigt svårt!

Denna veckan har som sagt gått väldigt fort, men träningen med alla "mina" hästar har gått toppen!
Hrefna är en helt annan häst än vad hon var när hon först kom, visst, självklart är inte koncentrationen helt på topp men hon är ju en unghäst... Att stå lös och stilla i stallgången medans jag borstar och lyfter hovar är inte längre några problem, och hon följer jättebra när jag är ute i skogen och springer med henne på båda sidor.
Igår fick hon och Emmas unghäst Atla springa lösa i ridhuset, och det var precis vad dom behövde :) båda två hade en hel del fart och överskottsenenrgi i benen!
Jag har haft sadel och träns på henne en hel del också, och inget utav det har vart några problem. Idag hängde jag på henne för andra gången. Om allt går som det ska blir det nog longering med ryttare på ryggen nästa vecka.
 
På tal om överskottsenergi så har Ella tokat runt i hagen halva dagen.. med tanke på vilka jätteskutt, hopp och galopp sträckor hon har gjort under eftermiddagen så kan hon omöjligt ha så himla ont i baken... Imorgon ska jag överge longeringen och testa hur hon känns i ridningen :) hoppas hon har mycket energi då också! 
 
Krumme har skött sig exemplariskt hela veckan, lyckligast blev jag i slutet på lektionen idag när han släppte efter helt och blev som en fjäder i munnen och rörelserna började kännas genom hela kroppen! Han är fantastisk att rida när han blir så otroligt mjuk, det är rätt häftigt att en så stor, tung och naturligt "klumpig" häst kan bli så lätt att rida :) DET GÅR ÅT RÄTT HÅLL! Ser fram emot nästa veckas lektioner :) i helgen kommer det enbart att bli longering för hans del.
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0