Strömsholm



Efter många timmar i bilen så var vi äntligen där! Vi började med att lasta av Krumme och göra iordning hans box på Utnäslöt, enligt stallpersonal så skulle det ha kommit en häst redan i fredags men stallet var helt tomt... Med nytt härligt ljust spån och hö i boxen lämnade vi Krumme för att åka vidare till stallet där Daldis ska få bo i vinter.

Det tog lite längre tid än planerat att hitta till stallet i Sörsylta som det heter där Daladis ska få bo, vi åkte fel några gånger och fick oss en rundtur på småvägarna runt om på landet och vi fick se många söta kossor och underbar natur i det härliga vädret! Väl framme möts vi av Sanna som har hand om stallet, en jätte glad och positiv tjej som värkligen fick både mig och Daladis att känna sig som hemma! Stallet är litet och mysigt med stora härliga hagar med både öppna ytor och skog i. Daladis har sällskap av två andra hästar i sin hage, en STOR häst och en "mindre" stor häst som båda är väldigt snälla.
 

När hästarna väl var på plats var det dags att flytta in alla mina saker i Lerladugården, i rum nr 3 som jag ska dela tillsammans med Sara (som jag ännu inte vet vem det är) under de närmsta två veckorna fram tills sista augusti när jag får flytta in i "mitt" rum.
Rummet i Lerladugården har kraftiga betongväggar, det är lågt i tak och träbalkarna i taket gör att det känns ännu mindre men skapar en ganska mysig stämmning. Hade det inte vart för att sängen var så attans hård och så liten och smal att man knappt vågar väda sig om på natten med risk för att ramla ur så hade det vart helt OK! En till nackdel är ju att rummet inte har någon egen toalett, och att "köket" i ett rum längre bort med bara två kokplattor delas av alla boende i rummen (ca 10st). Jag kommer leva på gröt och mackor under två veckor.

När Martin och pappa åkt iväg hemmåt så visste jag inte riktigt vart jag skulle ta vägen, efter en stunds slappande framför datorn så tog jag en vända på min röda cyckel (i smyg "lånad" av syster) och kollade cyckelavstånden till Sörsylta och Utnäslöt.
Hade det inte vart för att jag cycklade väldigt fel på väg till Daladis i Sörsylta så hade det gått väldigt fort och smidigt, men det var först på väg hem jag hittade den "riktiga" vägen och då tog det ca 30 minuter i lugn takt med punktering på båda däcken, stallet ligger ganska nära med andra ord!
Att cyckla från Strömsholm till Utnäslöt var ännu smidigare, asfalt hela vägen och det tog bara 15 minuter att komma fram till stallet. När jag väl kommit så långt som till Utnästlöt hade jag ONT i rumpan efter allt cyckande på skumpiga grusvägar och det var väldigt skönt att få slippa cyckelsadeln en stund. Klockan hade redan blivit ca 8 så när jag ändå var där så passade jag på att kvällsfodra Krumme, som fortfarande stod själv i stallet.

Under cyckelfärden hemmåt började det att regna, det var SKÖNT att få komma "hem" in i värmen men OJ vad tråkigt att ligga själv i ett mörkt rum med betong väggar hela kvällen! Det fick bli tidsfördriv i form av "My name is Earl" avsnitt på datorn, som älsklingen snällt nog laddat ner till mig :) det dröjde inte länge innan jag blev trött och gick och lag mig.


Kommentarer
Postat av: Riggan

Hej Åsa!

Det verkar som du funnit dig väl till rätta (redan) och det skall bli kul att läsa om ditt liv på Strömsholm. Du kommer säkerligen ha det skitkul och lära dig massor (som du inte redan vet)! Hoppas att färden gick bra och att min transport "skötte sig"

Ha det jättebra, vi hörs snart igen!

Kramar till dig!

2009-08-16 @ 11:56:26
Postat av: Anonym

Haha! Lerladugården minns jag väl - vi hade ett stort FEIF-seminarium en gång på Strömsholm (kanske var det första FEIF-instruktörsmötet). Våra utländska gäster trodde inte det var sant hur "enkelt" man bodde som gäst i Sverige... Men allt går ju! ha det så himla bra och klappa Krumme från mig. kram Åse och lycka till med bloggandet! Tänk på att en blogg ska skötas som ett husdjur enligt en artikel i Ridsport. Själv har jag inte matat mitt husdjur på en vecka - ska snart göra det med lite VM-bilder!

2009-08-16 @ 13:20:28
URL: http://aseericson.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0